Aleksander PosackiCorresponding author

„Tragizm inicjacyjny" u F. Dostojewskiego według W. Iwanowa

Article
3 – 1998, pages 111-135
Date of online publication: 30 novembre 2020
Date of publication: 30 novembre 1998

Abstract

Wiaczesław Iwanow (1866-1949) należy do głównych animatorów tzw. renesansu rosyjskiego. Razem z D. Mereżkowskim (1866-1941), W. Rozanowem (1856-1919) i N. Bierdiajewem (1874-1948), a także w pewnej mierze z L. Szestowem (1866-1938), stworzyli oni specyficzny kult Fiodora Dostojewskiego. Ten kult nie ograniczał się do podziwu dla twórczości literackiej rosyjskiego pisarza, ale wyrażał się również w traktowaniu Dostojewskiego jako filozofa, teologa, a może nawet proroka, który dotknął wszystkich najważniejszych kwestii nie tylko rosyjskiej historii, ale także historii świata i to nawet w kontekście eschatologicznym. Jak to określił M. Bierdiajew, Dostojewski „był  prawdziwym filozofem, największym filozofem rosyjskim. My już od długiego czasu filozofujemy o rzeczach ostatecznych pod znakiem Dostojewskiego". W. Rozanow stwierdza natomiast, ze F. Dostojewski to „wszechświatowy publicysta o znaczeniu historycznym, którego zainteresowania wychodziły daleko poza codzienność, a w apelach swych zwracał się do wieków i narodów, będąc prorokiem zapatrzonym w wieczność".

Cite this article

Posacki, Aleksander. "'Tragizm inicjacyjny' u F. Dostojewskiego według W. Iwanowa." Forum Philosophicum 3 (1998): 111–35. doi:10.35765/forphil.1998.0103.7.